Bezpieczeństwo przejazdu pociągów między Poznaniem a Warszawą oraz usprawnienie komunikacji drogowej w Koninie zostało zabezpieczone dzięki zbudowanemu wiaduktu drogowemu. Inwestycja, którą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły, osiągnęła już etap realizacji w 70 procentach. Projekt ten, o wartości 15 milionów złotych, został zrealizowany przy współudziale miasta Konin i dofinansowaniu z funduszy Unii Europejskiej z programu „Łącząc Europę”.
Zbudowany nad torami linii kolejowej Poznań – Warszawa wiadukt w Koninie, o długości 25 metrów i wysokości 6 metrów, przyczynił się do zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz do znaczącej poprawy komunikacji drogowej w mieście. Dzięki niemu możliwe stało się bezkolizyjne połączenie dzielnic Glinki i Niesłusz (ulic Paderewskiego z Wyzwolenia), eliminując potrzebę korzystania z pobliskich przejazdów kolejowo-drogowych. Wiadukt oferuje dwie jezdnie, po trzy pasy ruchu każda, oraz zabezpieczone ścieżki dla pieszych i rowerzystów.
Podczas budowy nad trzema torami, prace montażowe prowadzono głównie nocą, aby nie zakłócać kursowania pociągów. Całość elementów konstrukcyjnych ważyła prawie 1125 ton, co równa się wadze 9 lokomotyw. Już ukończono betonowanie połowy płyty wiaduktu, a podobne działania planowane są dla pozostałej części. Konstrukcję nośną tworzy 38 bel strunobetonowych, wspartych na przyczółkach.
Prace mają zakończyć się do sierpnia bieżącego roku, przy współpracy z Urzędem Miejskim w Koninie, który współfinansuje projekt i odpowiada za budowę dróg dojazdowych. Otwarcie wiaduktu uzależnione jest od zakończenia prac drogowych, do czego zobowiązał się samorząd.
Wymiary gotowego wiaduktu to 25 metrów długości, 18 metrów szerokości i 6 metrów wysokości. Do jego budowy użyto 285 ton zbrojenia, 8 774 m3 ziemi i 3 544 m3 betonu.
W Koninie ukończono również główne prace konstrukcyjne nad przejściem podziemnym pod torami na ul. Torowej, zwiększając bezpieczeństwo i komfort użytkowników. Trwają prace wykończeniowe i odwodnieniowe, a obiekt zostanie udostępniony w ciągu najbliższego półrocza, także osobom z ograniczoną mobilnością.
Przebudowa przejścia na stacji Konin zapewni bezpieczną komunikację pod torami, z nowymi okładzinami ścian i udogodnieniami dla pasażerów.
Na trasie Poznań – Warszawa pociągi kursują już po nowych torach na wybranych odcinkach, a trwają prace związane z wymianą torów i sieci trakcyjnej. Modernizacja przyczyni się do zwiększenia przepustowości linii i bezpieczeństwa.
Całość projektu na linii kolejowej E20 Warszawa – Poznań, będąca częścią krajowego programu kolejowego i współfinansowana przez UE, osiąga wartość ponad 2 miliardy złotych, zapewniając nowoczesną i bezpieczną infrastrukturę kolejową.